František Hodonský (* 1945)

více o Františku Hodonském

O dostupnosti děl se prosím vždy předem informujte.

František Hodonský - prodej obrazu Socharske_zatisi_2010_olej_platno_60_80cm_

František Hodonský

Sochařské zátiší
olej, plátno
60 * 80 cm
r. 2010
cenu rádi sdělíme po dotázání

František Hodonský - prodej obrazu luzni_zahrada_I_2009_olej_platno_80_60cm

František Hodonský

Lužní zahrada I
olej, plátno
80 * 60 cm
r. 2009
cenu rádi sdělíme po dotázání

František Hodonský - prodej obrazu luzni_zahrada_II_2009_80_60cm_olej_platnoJPG

František Hodonský

Lužní zahrada II
olej, plátno
80 * 60 cm
r. 2009
cenu rádi sdělíme po dotázání

František Hodonský - prodej obrazu zemrel_v_havel_19_12_2011_olej_platno_80_60cm

František Hodonský

Zemřel V. Havel
olej, plátno
80 * 60 cm
19.12.2011
sign. PD
cenu rádi sdělíme po dotázání

František Hodonský - prodej obrazu vodni_rostliny_2002_akryl_platno_140_110cm

František Hodonský

Vodní rostliny
akryl, plátno
140 * 110 cm
r. 2002
cenu rádi sdělíme po dotázání

František Hodonský - prodej obrazu zeleno_modry_2015_130_80cm_olej_platno

František Hodonský

Zeleno modrý
olej, plátno
130 * 80 cm
r. 2015
cenu rádi sdělíme po dotázání

František Hodonský - prodej obrazu listopadove_slunce_2016_140_110cm_akryl_platno

František Hodonský

Listopadové slunce
akryl, plátno
140 * 110 cm
r. 2016
cenu rádi sdělíme po dotázání

František Hodonský - prodej obrazu jarni_tema_2016_akryl_platno_140_110cm

František Hodonský

Jarní téma
olej, plátno
140 * 110 cm
r. 2016
cenu rádi sdělíme po dotázání

František Hodonský - prodej obrazu jarni_bazina_olej_platno_2008_110_80cm

František Hodonský

Jarní bažina
olej, plátno
110 * 80 cm
r. 2008
cenu rádi sdělíme po dotázání

František Hodonský - prodej obrazu jarni_baziny_2007_olej_platno_120_80cm

František Hodonský

Jarní bažiny
olej, plátno
120 * 80 cm
r. 2007
cenu rádi sdělíme po dotázání

František Hodonský - prodej obrazu prutok_2012_olej_platno_50_45cm

František Hodonský

Průtok
olej, plátno
50 * 45 cm
r. 2012
cenu rádi sdělíme po dotázání

Nenašli jste to, co hledáte?

Najdeme to za Vás!

Stačí vyplnit formulář vpravo a my učiníme vše pro to, aby se hledané dílo dostalo do Vašich rukou. Ve formuláři prosím uveďte autora název díla, popřípadě dílo upřesněte jinak.

Váš email (vyžadováno)

Vaše zpráva


František HodonskýFrantišek Hodonský se narodil 19. února 1945 v Praze.

Po studiích na uherskohradišťské střední uměleckoprůmyslové škole studoval v letech 1963 až 1969 v ateliéru krajinářské malby u prof. Františka Jiroudka na Akademii výtvarných umění v Praze. V období 1990 až 1997 byl profesorem na AVU v Praze a od roku 1998 je profesorem současné malby na Akademii umění v Bánské Bystrici na Slovensku. Uspořádal řadu samostatných i společných výstav a je zastoupen v soukromých sbírkách v Čechách i v zahraničí.

Krajinomalba ho provází po celou dobu jeho tvorby. Přivedl ho k ní jeho vlastní otec, který, ač byl členem ČFVU, byl vlastně samoukem. Toulali se spolu jihomoravskou krajinou a hledali náměty k malbě.

Pro umělce je malba výrazem svobody.

Jeho původní malba na škole byla konkrétní, v 70. letech došel k abstrakci v krajině a 90. Léta jsou v duchu syntézy všeho, co do té doby maloval. Jeho malba se stále vyvíjí a vyvíjet bude. Sám ani nevím, kam vlastně jeho cesta malby povede.

Jak sám říká, velmi podstatnou část prostoru pro vznik kresby i malby zaujímá meditace. Vytváří jakýsi duchovní prostor pro možnost vzniku umění.

Velice důležitou součástí všech jeho obrazů je světlo vytvářející jakýsi abstraktní prostor. Rozlišuje fyzické světlo a světlo duchovního obrazu,  jakousi vnější realitu, které vytvoří onen abstraktní prostor obrazu.

Světlo dokonce vložil do veršů:  Jsem v poloze lužního těla, nehybným bodem sajícím ze všech stran zvuky, vůně a teplo. Nevíří vzduch v krajinách, ale jde pomalu ve stojatých vodách až na druhý břeh, kde světlo v kuželech stoupá za úžasu otevřených úst. Tyto verše se kryjí jak se samotným prostorem, tak s prostorem na obrazu, který doprovázejí.

Ve velké oblibě má techniku dřevořezu, který ho vnitřně naplňuje a uspokojuje. Vúplných začátcích to byly ryté linie, postupně zesilované širokými dláty do sochařského vrypu. Tím, jak překrývá jednotlivé vrstvy a ty poté odsekává, získává až 10ti barevné škály, které dřevoryt přibližují samotné malbě.

Dřevořezové tisky, které umělec vytváří jsou ve velmi omezených edicích. Postupně došel až počtu 3-4 výtisků.

U dřevořezu není na nikom a ničem závislý, vše vytváří sám, nepotřebuje žádný lis. Tiskne kostí, kamenem nebo válcem. Barvy si namíchá sám dle chuti. Samotná matrice po zaschnutí vytvoří jakousi zvláštní hmotu, která dodá podkladu jakousi hutnost a může existovat sama o sobě. Mnohdy je dokonce krásnější než samotný výsledek tisku – dřevoryt. Tento experiment ho nesmírně obohacuje, vytváří jakýsi můstek mezi samotnou malbou a grafikou.

Každý obraz se vyvíjí, má svoje vlastní zákonitosti. Při vrstvení barev, kdy vynechává vše nepodstatné, se dostává do stadia příznivého rozptylu věcí, které tam patří a s umělcem naprosto souzní. Jakmile v něm obraz vyvolá jakékoliv pochybnosti, určitě se ho zbaví – některé obrazy také sám zničil, když vycítil, že ztratil určité napětí, hodnotu.

Obraz je také výrazem umělcova svědomí. Nechat či nenechat obraz existovat? Některé obrazy jsou povedené ihned, jiné časem opravuje a neustále se k nim vrací.

Emoce mu pomáhají pomocí barev dostávat do obrazů energii, vytvářejí určité napětí, zážitek, jsou něčím, co vlastně dotváří celý obraz.

Malba mu pomáhá v nacházení smyslu života. Chápe, že se život někde naplnil, jindy více a jindy méně. Říká, že by bylo spravedlivé, kdyby měl člověk  životy dva.

Neustále se těší na něco, co je před ním. Jeho smyslem života je skutečně ho žít, tvořit a vyjadřovat. A to se mu s pomocí jeho obrazů skutečně daří.