Milan Grygar (* 1926)

více o Milanu Grygarovi

O dostupnosti děl se prosím vždy předem informujte.

Milan Grygar prodej grafik Barevná kompozice web

Milan Grygar

Barevná kompozice
litografie
49*50cm
r.2003
číslováno a signováno PD a. e. Grygar 03
cena na dotaz
 

Nenašli jste to, co hledáte?

Napište co hledáte a najdeme to za Vás.

Stačí vyplnit formulář vpravo a my učiníme vše pro to, aby se hledané dílo dostalo do Vašich rukou. Ve formuláři prosím uveďte autora název díla, popřípadě dílo upřesněte jinak.

Váš email (vyžadováno)

Vaše zpráva

Milan GrygarMilan Grygar (* 1926) vystudoval UMPRUM v ateliéru Josefa Nováka a Emila Filly.

Jeho tvorbu charakterizuje originální pojetí vztahu mezi obrazem, zvukem a prostorem.

V 6o. letech vyšla ve spolupráci s AV, UMPRUM a zvukovou laboratoří UTDU první akustická kresba v tehdejším Supraphonu.

V následujících desetiletích autor tento originální koncept vztahu obrazu a zvuku v prostoru rozvíjel a v různých vztahových analogiích ho realizuje dodnes.

Jeho raná tvorba v 50. letech je v intencích kubismu a abstrakce. V 60. letech se zaměřuje na skladbu a strukturu jednotlivých barevných ploch, které vyústily do kompozice geometrické abstrakce.

V 60. – 70. letech navazuje na akustické kresby půdorysnými, barevnými a architektonickými partiturami. Některé byly dokonce hudebně interpretovány. V zahraničí – Erhard Karkoschka a Jean Yves Bosseur, u nás Agon Orchestra, Jiří Stivín a MoEns.

Koncem 80. let se vrací k malbě a soustřeďuje se na práci s jednou nebo dvěma barvami. Do této doby spadá cyklus černých obrazů s barevnými lineárními prvky komplementárních barev založený na vzájemném kontrastu monochromního prostoru malby a luminiscenčních linií. Na podobném principu realizoval soubor bílých obrazů.

Od 90. let autor realizuje dosud neuzavřený soubor obrazů, které nazývá Antifony. Jsou vrcholem autorovy snahy dosáhnout autonomního multidimenzionálního obrazu. Obrazy Antifon jsou vizuálním přepisem zvukové události, která odkazuje ke staré hudební formě liturgického verše zpívaného v kostele při mši. Prvním souborům Antifon dominovala červená a bílá nebo černá a bílá barva. Antifony posledních let již akcentují barvu a vyvolávají tak představy variant prostorových vztahů.