Jiří Sozanský (* 1946)

více o Jiřím Sozanském

O dostupnosti děl se prosím vždy předem informujte.

Jiří Sozanský prodej díla Vysvobození 49-40-70-50-1995 web

Jiří Sozanský

Vysvobození
lept
70 * 50 cm (tisková plocha: 49 * 40 cm)
r. 1995
signováno PD, datováno
číslováno 60/100
6 900 Kč

Nenašli jste to, co hledáte?

Najdeme to za Vás!

Stačí vyplnit formulář vpravo a my učiníme vše pro to, aby se hledané dílo dostalo do Vašich rukou. Ve formuláři prosím uveďte autora název díla, popřípadě dílo upřesněte jinak.

    Váš email (vyžadováno)

    Vaše zpráva (napište prosím autora a název díla)

    Jiří Sozanský (* 27. 6. 1946) je český sochař, malík, grafik a tvůrce multimediálních projektů.

    Nejdříve se vyučil zedníkem a do roku 1967 také jako zedník pracoval. Poté vystudoval AVU v Praze v ateliéru prof. Františka Jiroudka. Je členem SVU Mánes a SČUG Hollar.

    V r. 1992 založil spolu se svoji ženou PhDr. Olgou Sozanskou a profesorem Jiřím T. Kotalíkem občanské sdružení Symposion, které realizuje projekty navazující na jeho neoficiální aktivity ze sedmdesátých a konce osmdesátých let dvacátého století. Podle jeho vyjádření je činnost Symposia zaměřena výhradně na nekomerční projekty s širším civilizačním dosahem a zahrnuje několik desítek domácích i mezinárodních projektů.

    V r. 2016 dostal cenu ministra kultury Rytíř české kultury.

    Díla Jiřího Sozanského rozhodně odrážejí rytmus doby, ve které autor žije.  Na uměleckou scénu vstoupil v 70. letech minulého století, kdy vrcholila tvrdá normalizace a sílila nesvoboda národa.

    Ve své umělecké tvorbě se angažuje proti všem formám násilí, zvůle a ideologického diktátu, která pošlapávají lidská práva a důstojnost člověka.

    Je to nekonformní umělec a člověk vyhraněných názorů a postojů. Vyjadřuje se prostřednictvím rozsáhlých multimediálních projektů, které jsou vázány ke konkrétnímu místu. Například v Terezíně, Mostě, Vysočanech, Veletržním paláci, valdické věznici a v bývalém jezuitském kostele v Litoměřicích.  Řada jeho akcí reflektuje válečné utrpení obyvatel Sarajeva, které jsou prezentované v Čechách a v Bosně a Hercegovině.

    Svoji roli umělce pojímá velice zodpovědně coby osobní výpověď  o světě okolo nás. To je nepochybně i důvodem pro to, že opakovaně a naléhavě nastoluje aktuální a ne příliš populární téma, které ve své umělecké reflexi zároveň zrcadlí stav a směřování naší civilizace.“ (J. T. Kotalík: z katalogu výstavy “ Sutiny – plastiky grafiky obrazy koláže “ Obecní dům, Praha 2009).Autor je zastoupen v řadě muzeí v České republice, Paříží, Helsinkách, Sarajevu a v mnoha soukromých sbírkách po celém světě.