Ota Janeček
Výstava děl Oty Janečka přiblíží všechna různorodá období umělcova života prostřednictvím více než 45 obrazů, 4 soch i několika kreseb. Pro prezentaci Janečkových děl jsme vybrali kouzelné prostory věže Novoměstské radnice.
Záruka pravost děl
Vystavená díla pochází přímo od dědiců autora. Certifikát pravosti je samozřejmostí.
Ota Janeček (1919-1996) patří k nejvšestrannějším umělcům české moderny. Ve své tvorbě obsáhl téměř všechny výtvarné disciplíny - malbu, kresbu, grafiku, ilustraci, užité umění, sochařství i výtvarnou práci na filmech. Janeček studoval kreslení a deskriptivu na Fakultě pozemního stavitelství ČVUT v Praze. Po uzavření škol za Protektorátu byl zaměstnán v továrně na výrobu jízdních kol a následně pokračoval ve studiu na Uměleckoprůmyslové škole, kterou pro neshody však nedokončil a vydal se na dráhu profesionálního umělce.
Za více než půl století aktivní tvorby prošel složitým uměleckým vývojem plným dramatických obratů a zdánlivě odlišných směrů. Jeho cesta vedla od figurální malby, zátiší a krajiny k malbě nefigurální, jež vykazuje všechny znaky abstrakce, které autor však jako abstraktní odmítal označovat. Zobrazoval přece svět kolem sebe, věci tak, jak je viděl a co o nich věděl. Oto Janeček byl přesvědčen: „Člověk je schopen vidět pouze tu krásu, kterou přechovává ve svém vlastním srdci.“
Ota Janeček získal mnoho ocenění doma i ve světě. V roce 1985 byl jmenován Zasloužilým umělcem. Jeho dílo je zastoupeno v Národní galerii v Praze, Tate Gallery v Londýně, v Národní knihovně v Paříži, v USA, Japonsku, Walesu. Je součástí řady soukromých galerií a sbírek.
Významné milníky uměleckého života Oty Janečka
- 1937 - první obrazy krajin a kubistických zátiší
- 1940 - dívčí portréty inspirovány Amedeem Clementem Modiglianim
- 1943 - vliv kubismu a ženské akty, první samostatné výstavy
- 1948 - inspirace přírodou a lidovými motivy, poetický styl, stal se členem SVU Mánes
- 50. léta - realistické pojetí obrazů
- 60. léta - nefigurální a florální tvary - vrcholný cyklus přírodních zátiší Trávy, abstraktní tvorba viděná „mikroskopem“ - cyklus Buňky, Organismy, Formy, vznik dřevěných a kovových plastik, spolupráce s režiséry Weissem a Krejčíkem na výtvarné stránce jejich filmů
- 70. a 80. léta - zasněné období stylizace květin, ptáků, motýlů, stébel trávy, vznik cyklů Slunce a Země a imaginární mystické krajiny, v kresbě a grafice vznik dívčích aktů, ilustrace ke knihám Františka Hrubína, Františka Halase, Jaroslava Seiferta, Ivana Olbrachta, bratří Čapků či Oscara Wilda, ilustrace Slabikáře a Čítanky
- 90. léta - práce na rozměrných plátnech a drobných akvarelech
- 1995 - poslední výstava tvorby z 40.-80. let v Galerii Mánes a výstavní síni Hollar